De webbsidor BitWeb24 gör är användarvänliga.
Psst, användarvänliga webbsidor gillas också av Google och prioriteras i sökningar!
Ett tips, läs mer om sökmotoroptimering (SEO)
Nedan förklarar jag vad användarvänlighet på webben innebär.
Användarvänliga webbsidor är för det första intuitiva, lättanvända och lätta att förstå sig på. Besökarna hittar då till exempel huvudmenyn där de förväntar sig att den bör ligga och behöver inte vara vana internetanvändare för att förstå hur den, eventuella formulär och annat på sajten fungerar.
Att formulären är lätta att använda kan vara särskilt viktigt på en företagssida, eftersom formuläret ofta är målet med sidan till exempel för att genomföra ett köp eller skicka en förfrågan.
Utseendemässigt har användarvänliga webbsidor en hög färgkontrast mellan text och bakgrund vilket bidrar till att göra texten lättläst. Man bör också välja lättlästa typsnitt och inte för liten textstorlek. I webbsammanhang bör man i första hand till exempel välja ett typsnitt utan seriffer (hakar) och gärna använda ordentliga radavstånd. Det kanske låter som självklarheter, men ändå är det rätt många sajter som av estetiska skäl väljer olämpliga färger på text eller bakgrund eller mer "svårlästa" typsnitt.
Så kallad visuell hierarki kan användas för att framhäva vissa element och hjälpa besökarna att förstå vad som är av vikt och vad de bör fokusera på. I visuell hierarki är det så klart viktigt i vilken ordning något placeras, men även storlek, form, färg, kontrast, stil och struktur spelar stor roll. Ofta används också symboler för att framhäva och förklara vissa element.
En annan grundläggande användbarhetsprincip är att en viss sak ser ut och beter sig på samma sätt över hela webbplatsen. Länkar, knappar och rubriker är exempel på sådant som bör följa samma mönster.
Enkelhet är många gånger att föredra. Det får dina besökare att trivas och stanna. Kreativitet i all ära, men det måste vara enkelt att använda din webbplats. Tycker besökaren däremot att webbplatsen är krånglig så är risken tyvärr stor att den lämnas innan vederbörande uträttat det som är tänkt.
Användarvänliga webbsidor är snabba. Risken är annars stor att besökarna lämnar dem innan de uträttat det som är tänkt. Därför är det viktigt att sidorna är korrekt uppbyggda och att webbhotellet är snabbt, annars riskerar du att förlora många potentiella kunder.
Sajten bör ha en egen 404-sida. En användarvänlig sajt har så klart inga länkar som inte fungerar. Men länkar utifrån in på webbplatsen kan vara felaktiga, vilket är svårt att påverka. Därför är det viktigt att hantera problemet på ett bra sätt och det kan man göra med en egen 404-sida. Besökaren hamnar då på den sidan om denne försöker komma in på en undersida som inte finns längre.
Vitsen med 404-sidan är att hjälpa besökaren hitta det denne letade efter och därmed också få denne att stanna kvar på webbplatsen. Det visar dessutom Google att man bryr sig om sina besökare.
Om en undersida måste flyttas använder man en så kallad 301-omdirigering för att lösa problemet med felaktiga länkar från andra webbplatser. Då dirigeras besökaren till sidan på den nya adressen.
Användarvänlighet och tillgänglighet hör ihop. Tillgängliga webbsidor innebär kort och framförallt att människor med funktionsnedsättning ska kunna använda dem.
Läs mer om tillgänglighet
Hos mig får du en användarvänlig hemsida, med extra allt. Jag skräddarsyr den till dig. Till kontaktsidan
BitWeb24, Britt-Inger Jonsson
E-post: info@bitweb24.se
Svar inom några timmar.
Telefon: 072-210 78 58
Telefontid bokas via e-post eller sms.
Jag har skrivit några informationstexter som har med webb och dagens hemsidor att göra. I dem förklarar jag bland annat några viktiga begrepp.
Index - Bra att veta